Reklama
 
Blog | Alena Gajdůšková

Wannsee – jiný pohled na restituce

Pojem „restituce“ se stává jakýmsi jedovatým šípem, létajícím mezi různými politickými skupinami. V této debatě slušelo více střídmosti a úcty vůči lidem, kteří se stali oběťmi toho, co dnes pracně korigujeme. 20. ledna uplynulo 70 let od rozhodnutí na které doplatily miliony evropských občanů.

Stále znovu se na politické scéně dostáváme do konfliktů ohledně restitucí majetku náboženských společenství. I restituční kauzy a složité zákonodárství ohledně vracení majetku fyzickým osobám, potomkům apod., se většinou objevují jako skandální historky, mají často nacionalistický a velmi populistický podtext. Pojem „restituce“ se stává jakýmsi jedovatým šípem, létajícím mezi různými politickými skupinami. Chtěla bych však připomenout, že by nám v této debatě slušelo více střídmosti a úcty vůči lidem, kteří se stali oběťmi toho, co dnes pracně korigujeme. Bylo to 20. ledna 1942, tedy před sedmdesáti lety, kdy se některé nacistické špičky rozhodly v Berlínském Wannsee, v krásné a idylické krajině, vyvraždit evropské Židy. Nejen protokol tohoto zasedání, ale i pozdější výpovědi jednoho z účastníků, odsouzeného a popraveného válečného zločince Adolfa Eichmanna, svědčí o hrůzných a zločinných představách nacistů. Svědčí, o tom, jak popírání lidských práv, zrůdné představy o rasách i o náboženství, o národu nadlidí, mohou vést k nepředstavitelné masové vraždě. Naše debaty o majetku se dnes pohybují v oblasti, kdy masová vražda dala do „oběhu“ majetek jednotlivců i náboženských obcí. Pohyb tohoto majetku byl po celá desetiletí složitý, zajisté není vše jasně řešitelné, ale na celý komplex bychom se měli dívat s jasným povědomím, co bylo na začátku.

Milionům zavražděných hlavně nemůžeme vrátit jejich život. Ale v řadě případů ani nenalezneme dědice. I v případech pozdějších tragických period bychom měli zachovat povědomí o příčinách toho, co dnes řešíme. Musíme se sklonit před oběťmi. A nesmíme zapomenout na to, co se stalo před sedmdesáti lety ve Wannsee.

Reklama