Prý základní a střední školy jsou schopny zajistit obce a kraje, které je nyní i zřizují. Stát by měl spravovat jen vysoké školy a vědu.To už není jen neustálé vytváření bezkoncepčního chaosu a destrukce státu jako výsledek neoliberální ideologie. Pokud by se záměr zrušení ministerstva školství uskutečnil, pak by to znamenalo, že základní vzdělávání by ztratilo základní společný rámec, vzdělávací systém by se rozpadl do čtrnácti samostatných systému, které by nemusely mít nutně ani společný obsah. To by byl počátek likvidace národní identity.
Na druhou stranu jako odborná mluvčí pro oblast vědy bych mohla jásat, že vládní koalice po té, kdy se její představitelé snažili vědu vysloveně vyhladovět, vzala náš návrh na zřízení správního orgánu pro vědu tak vážně. Že tedy dokonce navrhuje ministerstvo pro vědu a vysoké školy. V civilizovaných zemích na západ od nás, které podobně jako my musí stavět svůj sociální a hospodářský rozvoj na vysoké přidané hodnotě, to není nic neobvyklého. Výzkum, vývoj a inovace, by si to jako jedna z mála přírůstových možností, jistě zasloužily. Nicméně úspěšné vědce nelze vychovat a dobrých výsledků ve vědě nelze dosáhnout bez uceleného a propustného kvalitního vzdělávacího systému, který dokáže zajistit vysokou obecnou vzdělanost a podpořit a rozvíjet talenty. Rezignace státu na vytváření vzdělávacího systému, tvorbu jeho základního obsahu, garanci úrovně vzdělávání a kontrolního systému jeho kvality znamená návrat před tereziánské reformy osmnáctého století. Topka evidentně bere svůj konzervatismus vážně. Problém je, že si nějak nevšimli, že jsme o tři století dál a v civilizované Evropě roku 2012.